E-handel, Strategi

Autoexperten

Omnichannel i framkant

Med nära 300 000 reservdelar och tillbehör inom allt som hör bilägande till lanserar Autoexperten för första gången en e-handelslösning mot slutkonsument. Fokuset har däremot inte enbart legat på onlineupplevelsen – 410 verkstäder och 70 butiker ha sammansvetsats i en unik helhetslösning.

Sedan tisdagen den 20 Januari kan hela Autoexpertens sortiment handlas direkt från autoexperten.se med en uppsjö av betal- och leveranssätt. E-handeln har utvecklats i EPiServer 7.5 med en sömlös integration mot E-handelsplattformen STORM.

Om Autoexperten

Autoexperten är en av Sveriges största butiks- och verkstadskedjor med ett 70-tal butiker för försäljning av tillbehör och reservdelar till bilar. I januari 2015 lanserades en ny e-handel på autoexperten.se med ett sortiment om nära 300 000 artiklar.

Vårt uppdrag

IVEO har sedan idéstadiet varit engagerad i produktionen av en stor och kompetent e-handelslösning för Autoexperten. Sedan projektstart i slutet på 2013 har IVEO stått för produktion av förstudie, koncept, design och utveckling & integration av nya autoexperten.se.

Besök Autoexperten.se

Sök med reg-nr

Autoexperten har sedan många år tillbaka upparbetat en databas med fordonsreservdelar och mappat de mot vilka fordon som de passar med. När en kund skriver in sitt registreringsnummer genomförs en kombinerad slagning mot Autoexpertens interna system och Transportstyrelsen.

Svaret från slagningen, som innehåller unik information om fordonet,  används sedermera för att filtrera mot Autoexpertens sortiment om 300 000 artiklar och visar produkterna som passar just ditt fordon – ofta med kompletterande monteringsinstruktioner. Allt inom loppet av 2-3 sekunder.

Med enastående innovationsförmåga och genuint intresse för vår framgång skulle jag rekommendera IVEO till alla jag känner.

– Henrik Björkqvist, E-handelschef, Autoexperten

Omnichannel

Med termen "Omnichannel" avses den idealt sömlösa integrationen mellan en kompetent e-handelslösning och fysiska butiker (i detta fall butiker och verkstäder), och de synergieffekter som kan åstadkommas däremellan.

Betala i butik

Om kunden bor i anslutning till en Autoexperten-butik kan hen beställa varorna dit och även välja att betala där. Detta öppnar upp för merförsäljning i butiken. För att förenkla leveransflödet mot butik har funktionalitet utvecklats för att avisera kunden när paketet väl har kommit fram.

Dela varukorg

Inom Autoexpertens organisation finns en uppsjö av specialister och sakkunniga inom fordonsteknik. Dessa kan nu hjälpa slutkund genom att komponera en varukorg med passande produkter och skicka den direkt till kunden med en unik URL. Enklare köp, färre returer och ökade avslut.

Begär offert

I Autoexpertens verkstadserbjudande erbjuds ett stort antal tjänster; "Släcka två:or", "Rekond", "Lackering" m.fl. En besökare på e-handeln kan begära offert för att få dessa verkstadstjänster utförda på sitt fordon. Offertförfrågan skickas från e-handeln in i Autoexpertens extranät där verkstadscheferna kan arbeta vidare med offerten och kommunicera med kunden.

Hitta butik och verkstad

Hitta din verkstad eller butik via karta, lista eller frisök och få en vägbeskrivning dit. Information om öppettider, tjänsteutbud och övrig information kommer direkt från verkstadspersonalen.

Realtidssaldo från butik

Som kund kan du välja din favoritbutik och därefter, globalt på sidan, se realtidssaldo för hela sortimentet i just den butiken. Direkt från produktkortet kan du reservera den i butikslagret och åka och hämta den ögonblick därefter.

Från skiss till design

Strategi & förarbete

Nyckeln till en framgångsrik IT-satsning är en väl förankrad och skräddarsydd digital strategi. I Autoexpertens fall arbetade vi fram strategin genom följande tillvägagångssätt.

Research

För att lära känna marknaden genomfördes en grundlig research/förstudie som sedermera genomsyrade hela produktionen. Initialt arbetades målgruppen fram som landade i 5 personlighetstyper. Dessa personlighetstyper fick sedan i en omfattande enkätundersökning, som utfördes av Novus, svara på ett 20-tal frågor om sitt bilägande. Resultatet av undersökningen användes för att dokumentera och precisera målgruppen ytterligare.

Eye-tracking

Med utgångspunkt från den upparbetade kunskapen om målgruppen valdes en testgrupp ut (som alla fanns representerade i målgruppen). Varje person från testgruppen fick, en och en, sätta sig framför en dator med monterad eye-trackingutrustning och utföra ett antal uppgifter på Autoexpertens primära konkurrenters webbplatser. De inspelade eye-tracking undersökningarna analyserades därefter för att dra värdefulla slutsatser om vad konkurrenterna har gjort bra respektive dåligt. Efter testet djupintervjuades också personerna i testgruppen i syfte att samla upp mer information.

Läs mer om eye-tracking här.

Wireframe-tester

Wireframes är konceptuella skisser av en webbplats eller mobilapplikation. Ett exempel av en wireframe-skiss finns högre upp på denna sida.

Med bakgrund från kunskapen om målgruppen togs två olika förslag av webbplatsen fram i wireframe-format. För att därefter testa vilket förslag som var bäst genomfördes wireframe-tester. Genom att använda ett testverktyg gjordes skisserna klickbara och ge känslan av att det var en färdig webbplats. Med hjälp av testverktyget sattes olika mål upp i testet där användaren exempelvis skulle "lägga en viss produkt i varukorgen" eller "checka ut och betala i kassan".

De två wireframe-förslagen A/B-testades därefter mot varandra, av två hundra personer, och det vinnande förslaget lade grunden för hela lösningens design och funktion. Det vinnande förslaget var den lösningen som innebar minst antal klick för att lyckas med de olika målen i testet.

Mobilen avgörande

En grundinställning genom hela projektet har varit ett tydligt fokus mot mobil/tablet. Autoexperten har en hög andel mobila besökare och trenden pekar på att det kommer fortsätta öka dramatiskt.

I varje arbetsmöte med Autoexperten avsattes alltid tid att diskutera hur innehåll ska disponeras annorlunda för mobil och ett regelverk för hur webbplatsen ska fungera i olika skärmstorlekar.