Facebookapplikationer

Facebook är världens största sociala plattform. Man vet att, i skrivande stund, har över 64% av Sveriges befolkning (ungefär 6,5 miljoner personer) ett Facebook konto. En kraftig majoritet av dessa personer använder Facebook regelbundet Endast under 2012 anslöt sig 10% av hela Sveriges befolkning till Facebook. (Internetstatistik.se).

Vi låter fakta tala för sig själv. Om de traditionella marknadsföringsknepen ska tillämpas är det en förutsättning att finnas på Facebook. Eftersom de flesta företag och organisationer numera faktiskt finns representerade på Facebook behöver man erbjuda något utöver det vanliga – en Facebookapp.

Vad är en Facebook-app?

En Facebook-app kan rent grundläggande vara i princip vad som helst. Allt från ett underhållande spel till ett synpunkthanteringssystem. Man kan med andra ord använda Facebookapplikationer i syfte att erbjuda ett mervärde till sina kunder, göra reklam eller förenkla processer.

Exempel: Varför inte erbjuda sina kunder möjlighet att skicka in sina synpunkter/frågor eller idéer via Facebook istället för att tvinga de registrera ett konto i ett externt system. Att erbjuda bred tillgänglighet och att finnas nära sina kunder är mycket vitalt. Hindra bortfall genom att alltid hålla kunden i handen. Facebook-appen kan naturligtvis alltid integreras med andra system i bakgrunden.

Mervärde av en Facebook-app?

Kundens förväntningar på tillgänglighet, funktionalitet och framförallt enkelhet ökar i samma eskalerande takt som övriga internet. Det finns få plattformar där man kommer närmare sina kunder än på Facebook. Genom att erbjuda sina kunder en Facebook-app som förenklar vardagen kan man definitivt vänta sig lojalare och nöjdare kunder. Företags digitala identitet kan dra stor nytta av att erbjuda sina kunder mervärde genom en facebookapplikation.

Vilka möjligheter finns?

Möjligheterna när man producerar applikationer som grundar sig på Facebook är massvis med information. Varje enskild användare har fotografier, intressen, vänner, en hemort, ett yrke eller studieort mm. Denna information kan vara mycket relevant för att bygga statistik om dina användare men kan lika gärna användas till något mer lustigt (exempelvis i en kampanj).