Att hjälpa kunder genom direkt kommunikation – nu kan du chatta med oss på IVEO

”Chatt….” tänker du säkert, är inte det sådant som hör hemma på passagen eller funplanet? Jo, jag håller med dig men vi på IVEO har trots det bestämt oss för att testa och se om vi kan hjälpa våra besökare på ett lättare sätt och underlätta vår administration.

Om en besökare inte har hittat det den söker efter inom kort efter att personen kommit in på webbplatsen är risken stor att de lämnar direkt. Vi försöker ha så informativt och effektivt innehåll på iveo.se som möjligt, och hoppas att vi har strukturerat det på ett sådant sätt att det är lätt att hitta det man söker. Vi tror dock att om man undrar något så är steget att skicka ett mail eller ringa någon väldigt mycket längre än att bara hojta till i en chatt.

I en undersökning som gjordes 2010 av amerikanska Forrester Resarch säger 44% att möjligheten till kontakt med en riktig människa under sitt besök eller köp på en webbplats är bland det viktigaste man kan erbjuda.

”44% of online consumers say that having questions answered by a live person while in the middle of an online purchase is one of the most important features a Web site can offer.”

Till detta ska ju sägas att vi inte bedriver någon e-handel men det skadar aldrig att behandla nuvarande och potentiella kunder väl i alla fall.

Hur vi gjorde för att hitta rätt chatt

Vi började helt enkelt med att titta på lite olika chattlösningar som finns ute på marknaden och tittade på vilken känsla man fick av de, hur mycket vi hade möjlighet att anpassa och slutligen möjligheten till integrationer. Det visade sig att det sistnämnda skulle väga väldigt tungt, vi såg nämligen att en av lösningarna (olark) kunde integrera med vårt CRM-system Highrise. Olark utnyttjar nämligen det API som 37signals tillhandahåller för att skjuta in en chatt direkt i Highrise när man är klar. Där skapas automatiskt en ny person upp och chatten knyts dit som senaste händelse, därefter kan man enkelt skapa upp ett nytt case – super!

Vi testar chatten under en period nu så hojta gärna till här nere om du har några frågor!

Skrivet den 6 september av

Per Almhorn

Skriv en kommentar

  • XHTML: Du kan använda följande taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>