E-handel, Strategi

Swedish Match

Digital strategi och E-handel i en reglerad marknad

IVEO är digital partner till Swedish Match med fokus på e-handel. Vårt samarbete började med att Swedish Match ville erbjuda samma upplevelse till alla sina kunder som i sina 4 konceptbutiker i Sverige och bad IVEO titta närmare på om e-handel var en väg att gå.

Visionen ”Becoming a digital leader within FMCG” sattes tidigt i vårt samarbete och låg till grund för den digitala strategi och förstudie IVEO tog fram tillsammans med Swedish Match. Detta resulterade i första hand att Swedish Match nu har möjlighet att erbjuda hela sitt sortiment av snus till hela Sverige via den e-handel som IVEO tagit fram.

Om Swedish Match

Swedish Match är ett globalt företag med starka lokala varumärken och har en lång historia i Sverige. De är en traditionell B2B-aktör som under senare år påbörjat resan mot att möte konsument på ett nytt sätt för att därigenom stärka sin postion och sina varumärken.

Vårt uppdrag

IVEO är helhetsleverantör och ansvarar för strategi, projektledning, koncept/UX, design samt utveckling av e-handeln. E-handelsplattformen baseras på EPiServer CMS och Storm Commerce.

Köp snus på swedishmatch.se

Operativ modell, förmågor och teknik

Under strategiarbetet fick IVEO i uppdrag att undersöka och utvärdera hur en e-handel passar in i erbjudandet, hur den kan drivas, vilka förmågor och teknik som krävs samt ta fram en översiktlig plan för implementation i organisationen. Detta genomfördes genom ett antal workshops och intervjuer med ett antal ”stakeholders” i organisationen och den tekniska utvärderingen tog avstamp i organisationens framtida möjligheter.

  • Nulägesanalys
  • Go-to-market strategi
  • Rekommenderade organisatoriska förmågor
  • Rekommenderat tekniska förmågor och arkitektur

IVEO har levererat över förväntningar och har förmågan att kunna leverera alla delar av strategi, design och teknik.

Marcus Barnden - Head of Digital & E-commerce Swedish Match

E-handel i världsklass

Efter förarbete och strategi valde Swedish Match att gå vidare med en satsning på e-handel, IVEO fick då uppdraget att även ta fram e-handeln.

Övergripande projektansvar

IVEO har från start till mål varit ansvarig för att leda projektet och garantera dess framgång. I uppdraget ingick att leda en projektgrupp bestående av medarbetare från 6 parter inklusive IVEOs team.

Design & UX

Som del i uppdraget har IVEO ansvarat för all UX och design i den nya lösningen. Målet var att inspirera och ge samma känsla som kunderna får när de går in i en av Swedish Match egna butiker. Kopplat till det finns och innovativa gränssnitt och ett intuitivt köpflöde för att underlätta konvertering.

EPiServer & Storm Commerce

Storm Commerce är ett kompetent e-handelssystem för att hantera höga transaktionsvolymer och breda/djupa produktsortiment. Storm är en sk. headless e-handelsplattform vilket innebär att vi som leverantör kan välja det CMS som är bäst lämpat för kundens redaktionella önskemål och skräddarsy e-handelsupplevelsen utan begränsningar. Integrationen mellan Storm och EPiServer är djup och vältestad tack vare adaptern/modulen “EPi & Storm Adapter” som vi på IVEO har tagit fram och förvaltar över tid. Denna adapter erbjuds endast till IVEOs uppdragsgivare.

Från skiss till design

En e-handel i framkant

Nedan följer en presentation av några utvalda funktioner och och tekniker som använts i projektet.

Ansvar och BankID

Swedish Match är verksam i en reglerad bransch där det finns ett stort regelverk att ta hänsyn till. En särskilt viktig kontroll som erfordras för alla som brukar tobaksprodukter är ålder. För att ta maximalt ansvar, även på internet, har åldersverifiering via BankID implementerats i kassan. Ålderskontrollen är obligatorisk för alla som vill beställa hem sitt snus till brevlådan. Vid leverans till ombud eller direkt till dörren kontrollerar transportören kundens ålder.

Find and explore

Med hjälp av omfattande produktdata som importeras från Swedish Match MDM har vi kunnat ta fram breda filtreringsmöjligheter och intuitiva funktioner för att konsument ska kunna hitta rätt snus, detta utifrån parametrar såsom smak, styrka, typ, sort, format, varumärke och produktfamilj etc. Webbplatsdata (informationssidor, kategorisidor, varumärkessidor, nyheter, blandningar mm.) såväl som produkter exporteras från webbplatsen och indexeras i SaaS-sökmotorn EPiServer Find. Find är konfigurerat för att hantera stavfel och presentera relaterade sökträffar till sökfrasen.

EPiServer DXC

E-handeln i sig driftas i EPiServer Digital Experience Cloud (DXC) som är den molnlösning som EPiServer erbjuder. Detta ger en synnerligen stabil och enkel drift för Swedish Match med 24/7 beredskap och automatisk skalning med zero-downtime deployment.

Smart & effektiv reklamation

En vanlig brist bland e-handelsföretag är hantering av reklamationer. Ofta behöver konsument lägga en hel del tid och energi för att skicka tillbaka varan och allt som oftast fylla i fysiska blanketter med orsaken till reklamationsanspråket. För att förenkla detta scenario har vi arbetat fram ett reklamationsflöde på swedishmatch.se, integrerat mot kundtjänstverktygen. Genom att hämta in information som står på snusdosan kan vi snabbt skapa upp ett ärende mappat mot rätt produkt, produktionsdatum och produktionsbatch som sedan kan hanteras automatiskt av kundtjänstpersonal och skicka ut ersättningar.

Butiker & boka snuskurs

Swedish Match fysiska butiker har en viktig plats på nya e-handeln. Inte minst för att snusexperterna i butikerna har haft värdefull input till det digitala erbjudandet utan också för att butikernas högattraktiva “snuskurser” finns för bokning. Butikerna loggar in i EPiServer och definierar vilka tider som finns tillgängliga för kommande månad(er) och öppnar således upp för bokning av dessa tider. Prissättning baserat på antalet deltagare och pris/tillgänglighet kan skilja sig mellan butiker. Bokningarna skickas direkt till butiken för närmare korrespondens/planering mellan kursdeltagare och butik.

Prenumerera på snus

En välkommen nyhet för Sveriges snusar är möjligheten att prenumerera på snus. Lika lätt som att handla/checka ut en vanlig order så kan besökaren välja att sätta upp en prenumeration på sin varukorg. Det är inte krångligare än att välja ett intervall för hur ofta prenumerationen ska levereras. Konsument kan handla både via kort och Klarna Faktura för återkommande betalningar. På “mina sidor” kan prenumerationen pausas eller intervallet justeras.

Snus – made to order.

Sedan en tid har Swedish Match, som en del av sitt erbjudande, låtit sina kunder blanda sitt eget snus i Swedish Match egna butiker. Ett delmål i produktionen av den nya e-handeln var att digitalisera detta erbjudande och öppna upp “Blanda ditt eget snus” för alla.

Efter en kort beskrivande “tutorial” kommer besökaren in i “blendern” där två sk. “Baser” och två “Fyllnadssmaker” ska väljas. Hur låter exempelvis Lakrits, hallon, ingefära och honung?

Besökaren får själv justera balansen (smakintensiteten) för de olika smakerna relativt varandra. Baserna har i grunden en mer prominent karaktär medan fyllnadssmakerna är något svagare.

Finish. Självklart erfordras en touch av något som ”biter tag” litet. Hur låter peppar eller chili? Sort – önskas Portion eller Lös. Efter lagd beställning skickas en produktionsorder och blandarteamet tar över.

Vill du veta mer om projektet?

Ring eller maila projektledare Per Almhorn:
per@iveo.se  /  073-527 07 31